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경계를 지우는 로컬 포스트Local-Post Blurring Boundaries / 백기영(서울시립미술관 학예연구 부장) Kiyoung Peik, Chief Curator of t


2012년 7월 대구에서는 모바일 작업장(?)에서 작업하는 예술가들로 불리는 ‘디지털 노마드 예술가’ 몇이 모여서 온 오프라인 국제교류전시를 위한 <로컬 포스트 콜렉티브>가 결성되었다. 작가 김미련이 주도해서 구성한 이 그룹에는 미디어 아티스트, 카바레티스트, 애니메이터, 사진작가, 등 다양한 장르의 예술가들이 참여하였다. <로컬 포스트>는 가장 먼저, 인간의 감각을 확장시켜 동시대 예술을 혼성적으로 변화시키고 있는 디지털미디어 기술을 주목했다. 이 기술은 빠른 속도로 진화하고 있기 때문에 각 분야의 전문가들과 협업이 요구된다. 이들은 <로컬 포스트>를 통해서 각자의 작업을 확장하기도 하지만, 미디어의 다원적 결합을 실험할 수 있는 플랫폼을 필요로 했다. 둘째..., 이들의 예술적 실험은 국가, 지역, 그리고 의제가 서로 다른 그룹 간의 경계를 넘어서 전 방위적으로 예술행동을 실천할 수 있는 소셜미디어 네트워크 환경을 주목했다. <로컬 포스트>가 대구를 중심으로 결성되었지만, 이들이 독일의 베를린이나 프랑스의 노르망디 같은 유럽의 작가들과 접속하여 예술프로젝트를 확장할 수 있는 동력이기도 했다. 마지막으로 이들은 예술과 전혀 무관한 지역의 생활예술과 일반인들의 삶을 결합하는 공동체 예술을 실현하기 위해 노력하고 있다. 이 공동체는 지역적 특수성을 반영하는 그들만의 고유한 삶과 접속하게 하는 통로가 되었다.

<로컬 포스트>의 활동에서 제일 먼저, 눈에 띄는 것은 서로 다른 장르의 작가들이 함께 하는 장르 간 협업 작업이다. 인터렉티브 기술과 영상 애니메이션의 결합, 성악과 현대무용의 결합, 관현악과 영상 애니메이션의 결합, 등 다원예술 영역으로 분류되는 예술실험이 주를 이루었다. 이런 실험영상 인터렉티브 작업은 공공 공간의 예술축제현장에 설치되어 많은 참여자들의 주목을 받았다.(강정 라이딩, 2015), 또한, 대구예술발전소에서 벌어진 전시공간에서의 성악과 무용의 결합과 같은 실험을 통해서 주로 미술작품 전시만 소개되는 공간이 공연장으로 탈바꿈하기도 하였다.(Do it Theater, 2013) 전통적인 콘서트홀에 실험영상을 소개하는 사례도 있었는데, 친구 건축가 빅토르 하르트만을 기리기 위해 쓴 피아노, 관현악 모음곡<전람회의 그림>을 패러디한, 피아노 연주와 영상 이미지 프로젝션 실험 (무소르그스키 전람회의 그림, 2013)이 대표적이었다. 이런 실험 작업들은 장르 간의 경계가 여전히 선명하게 남아 있는 지역예술계에서 주목할 만한 것이었을 것으로 짐작된다.

이런 작업들이 예술계 내부에서 변화를 일으키려는 실험이라면, ‘전방위예술행동네트워크’는 지역사회를 변화시키기 위한 실천에 해당된다. 이들의 실천은 지역과 국가의 경계를 넘어서 보다 민주적이고 동시대적인 예술실험을 지향하고 있다. <로컬 포스트>가 함께하고 있는 예술행동네트워크는 국내에서 발생하고 있는 다양한 사회정치적인 의제(환경, 재개발, 세월호, 표현의 자유 등)를 포괄해 왔다. 이들이 참여하고 있는 예술행동 네트워크는 대구 강정문화제(2015), 청도 삼청리 송전탑 반대예술행동(2014), 뒤쎌도르프에서 열린 민주주의 컨테이너 프로젝트(2012, 2014)등 매우 다양하며, 문래동의 대안공간 이포에서 열렸던 옥상의 정치(2014), 세월호 예술행동(2014), 제1회 저항예술제(2015)와 같은 정치적인 문화행사나 지역의 자립예술을 위한 라운드테이블에도 적극 참여하여 제도개혁을 위한 정책제안도 지속하고 있다.

Local-Post Blurring Boundaries

By Kiyoung Peik, Chief Curator of the Seoul Museum of Art

The artist collective Local-Post was formed by a few digital nomad artists who are defined as artists who work in so-called mobile workshops. Artists in a wide range of genres, such as media artists, animators, Kabarret artists, and photographers, joined this group led by artist Kim Mi-ryeon. Above all, Local-Post observes digital media technology which is bringing about a hybrid transformation in the art of our time by expanding human senses. Rapid evolution in this form of technology requires collaborations with experts in each field. They needed a platform in which they could experiment with a combination of media while extending the territories of their work in Local-Post. They paid attention to the environment of social media networks in which such artists are able to carry out their artistic practices, crossing the borders of countries, regions, and groups dealing with different subjects. Even though Local-Post was founded in Daegu, it is working to expand their art projects in collaboration with European artists from Berlin, Germany, and Normandy in France. Lastly, they have made efforts to create community art in which art is fused into the lives of the general public. This community has acted as a passage through which we can come into contact with their intrinsic lives which reflect regional specificity.

The most salient feature of Local-Post’s activities is the joint work created by artists from different fields. They have mostly conducted artistic experimentations in the dimension of pluralistic art: a melding of interactive technology and video animation, of vocal music and contemporary dance, and of orchestral music and video animation. This interactive experimental work (Gangjung Riding, 2015) drew the attention of many participants when it was installed in a public space for an art festival. Similarly, a space used for exhibiting artworks was turned into a theater (Do It Theater, 2013) through an experiment in which vocal music was combined with dance at Daegu Art Factory. There was an endeavor to introduce an experimental video at a conventional concert hall. Typical of this was an experiment with piano playing and video image projection, a parody of Pictures at an Exhibition, a suit of ten pieces composed for piano by Modest Mussorgsky in remembrance of his architect friend Viktor Hartmann. (Pictures at an Exhibition by Mussorgsky, 2013) Such experimental pieces were probably something remarkable in the regional art scene in which the boundaries among genres still remain clear.

Similar to how such works are experiments meant to bring about change, the Omnidirectional Artistic Action Network has carried out practices to bring change to local society. They seek more democratic, contemporary artistic experimentations, moving beyond the boundaries between regions and nations. The Network in partnership with Local Art has been involved in a wide array of domestic social and political agendas in relation to the environment, redevelopment, the Sewol ferry disaster, and freedom of expression. The artistic practices they are involved in vary and include the Daegu Gangjeong Culture Festival (2015); Artistic Action for Opposing the Construction of a Transmission Tower in Samcheong-ri, Cheongdo (2014); and Democracy Container Project (2012, 2014) held in Dusseldorf, Germany. They keep up policy proposals to reform the systems while actively engaging in political-cultural events such as Politics of the Roof (2014) held at Alternative Art Space IPO in Mullae-dong, Sewol Ferry Artistic Action (2014), and the 1st Resistance Art Festival (2015) as well as round tables to discuss local self-reliant art.

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